۱۵ خرداد ۱۳۸۹، ۱۳:۰۱

گزارش خبری مهر/

دستورالعمل جدید گرهگشای مشکل گردشگر ورودی نیست

دستورالعمل جدید گرهگشای مشکل گردشگر ورودی نیست

در شرایطی که زیرساختهای لازم برای ورود گردشگر به کشور مناسب نیست و همچنین اغلب آژانسهای وارد کننده تور به دلیل افزایش هزینه ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند دستورالعمل اجباری شدن ورود گردشگر گرهگشای مشکل تعداد کم گردشگر ورودی به کشور نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، به موجب دستورالعمل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تورهای خروجی گردشگری موظف شده اند به نسبت خروج گردشگران توریست وارد کشور کنند. همچنین طی این دستورالعمل سهمیه جداگانه ای برای هر آژانس در نظر گرفته می شود. این دستورالعمل در شرایطی ابلاغ شده که مدیران دفاتر خدمات مسافرتی از لغو تورها و کاهش تعداد گردشگران ورودی به کشور نسبت به سالهای گذشته خبر می دهند. در این دستور العمل به سهم برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ایجاد تسهیلات مناسب در گردشگری و ریشه‌های این توازن منفی که قطعا تمامی آنها به تورگردانها ختم نمی‌شود اشاره‌ای نشده است. کارشناسان گردشگری معتقدند احتمال موفقیت طرحهایی مانند سهمیه بندی ظرفیت دفاتر ورودی و خروجی در صورتی است که جنبه تشویقی داشته باشد و با اجبار و دستورالعمل نمی توان توریستها را مجبور کرد که به ایران بیایند.

اجبار آژانسها برای ورود گردشگر نتیجه ای جز تشنج ندارد

عضو هیئت مدیره جامعه تورگردانان در مورد این دستورالعمل به خبرنگار مهر گفت: بر اساس این دستورالعمل آژانسهایی که تور خروجی دارند باید معادل 30 درصد تعداد افراد تور توریست وارد کشور کنند.

محمد علی واقفی با اشاره به اینکه امکان عملیاتی کردن این طرح وجود ندارد افزود: ورود تور به کشور یک کار کاملا تخصصی و هزینه بر است و اینگونه نیست که هر آژانسی بتواند نسبت به آوردن گردشگر خارجی بدون گذراندن دوره های آموزشی اقدام کرده و در این زمینه موفق نیز باشد.

به گفته وی اجبار آژانسهای خروجی برای ورود گردشگر فقط باعث ایجاد تشنج می شود و هیچ نتیجه دیگری در بر ندارد و ضرر چنین اقدامات غیر حرفه ای و غیر کارشناسانه ای از منفعت آن بیشتر است.

عضو هیئت مدیره جامعه تورگردانان با اشاره به اینکه در تمام کشورهای دنیا عملیات جذب گردشگر کاملا تخصصی است گفت: هر کدام از آژانسها یا در زمینه ورود و یا خروج گردشگر فعال هستند و اینگونه نیست که دفاتر الزامی برای جذب گردشگر داشته باشند.

به گفته واقفی سازمان میراث فرهنگی با ارائه بخشنامه های اجباری کاری از پیش نمی برد بلکه باید با بررسی موانع حضور و ورود گردشگر در کشور نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.

وی افزود: می توان با روشهای تشویقی و در نظر گرفتن و پرداخت به موقع جوایزی همچون جایزه صادراتی برای آژانسها آنها را تشویق به جذب گردشگر کرد نه با بخشنامه و دستوالعمل.

بکارگیری روشهای اجباری گرهگشای وضعیت کنونی صنعت گردشگری کشور نیست

یک کارشناس برنامه ریزی فرهنگی و گردشگری نیز در این مورد به خبرنگار مهر گفت: چنانچه دستورالعمل جذب گردشگر خارجی جنبه تشویقی داشته باشد در بلند مدت موثر است در غیر این صورت استفاده از روشهای اجباری در کوتاه مدت کار درستی نیست.

اردشیر اروجی با اشاره به اینکه بیشترین خروجیهای ما در سال از طریق تورهای زیارتی به کشورهای عربستان، سوریه و عراق انجام می شود افزود: سازمان میراث فرهنگی برای جبران گردشگران خروجی باید با مسئولان سازمان حج رایزنیهای لازم را به عمل آورد به گونه ای که آژانسهایی که فقط نسبت به خروج گردشگر زیارتی اقدام می کنند در زمینه ورود زائر نیز فعالیت کنند.

مدیر کل سابق دفتر برنامه ریزی و آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: برای اجرای برنامه های کوتاه مدت مسئولان سازمان میراث فرهنگی باید اقداماتی مانند اعطای جوایز صادرانی به تورها را انجام دهند و دولت نیز با تعامل با دنیا باید راه ورود گردشگر به کشور را هموار کند.

بخشنامه اجباری شدن ورود گردشگر با شرایط فعلی عملیاتی نیست

کارشناس ارشد توریسم در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد بخشنامه جذب الزامی گردشگر به کشور گفت: هر آژانسی که در زمینه تور خروجی کار می کند الزاما با توجه به اینکه دارای تخصص، تجربه، امکانات و هزینه کافی نیست نمی تواند در زمینه گردشگر ورودی نیز فعالیت کند بنابراین چنانچه مجبور به این کار شوند نه تنها موفق نبوده بلکه دچار شکست و ورشکستگی نیز خواهد شد.

در حال حاضر بیش از 2500 دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در کشور فعال است که کمتر از 60 دفتر در زمینه ورود گردشگران خارجی به کشور اقدام می کنند.

تقی آقایی با اشاره به عملیاتی نبودن بخشنامه دفاتر مبنی بر الزام برای ورود گردشگر به کشور افزود: به دلیل گرانی هتل و افزایش هزینه ها آژانسهایی که در زمینه تور ورودی به کشور فعالیت می کنند نیز با مشکل مواجه هستند و در آستانه ورشکستگی قرار دارند چه برسد به اینکه آژانس جدیدی نیز بخواهد وارد این کار شود.

به گفته وی هنگامی این طرح موفقیت آمیز است که ابتدا زمینه آموزشی تخصصی تور آوران فراهم شود و پس از آن نیز با کاهش هزینه های تور ورودی به کشور اقدامات لازم برای بازاریابی و جذب توریست انجام شود.

این کارشناس ارشد توریسم به مساعدت دولت نیز اشاره کرد و گفت: چنانچه در حال حاضر یک هزار توریست همزمان بخواهند به کشور وارد شوند اماکن اقامتی برای اسکان تمامی آنها موجود نیست به همین دلیل کمک دولت در زمینه احداث زیرساختهای مورد نیاز صنعت گردشگری نیز یکی از راهکارهایی است که می تواند منجر به افزایش ورود گردشگران به کشور شود.

این طرح محکوم به شکست است

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تخصصی تورگردانها نیز سهمیه‌بندی آژانسها را از ابتدا محکوم به شکست دانسته و می‌گوید: ورود گردشگر با سهمیه‌بندی و دستورالعمل سازمانی امکانپذیر نیست چرا که اگر برداشت من از طرح معاونت گردشگری درست باشد در میان تورگردانها هم کار متفاوت است، یعنی عده‌ای در آوردن تور و عده‌ای در بردن آن متخصص هستند بنابراین نمی‌توان برای این دو گروه سهمیه‌بندی در نظر گرفت.

به اعتقاد وی ورود گردشگر به کشور، ابزار و توانایی زیرساختی و مدیریتی می‌خواهد. گردشگری صنعتی است که از تمامی عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تأثیر می‌پذیرد و نمی‌توان گردشگران کشورهای مختلف را تنها از روی یک بخشنامه به کشور وارد کرد.

پورفرج تأکید می‌کند: اگر نگاهی به ملیت گردشگران ورودی به کشور بیندازیم می‌بینیم که اتفاقا ایران از کشورهای دوست و همسایه مانند سوریه و روسیه کمتر گردشگر دارد تا کشوری مانند آلمان. بنابراین به صرف داشتن روابط سیاسی یا نبود آن نمی‌توان برای گردشگری برنامه‌ریزی کرد و باید به مجموع عوامل دقت داشت.

وی اضافه می‌کند: وقتی از حدود سه هزار آژانس مسافرتی در کشور فقط نزدیک به 90 آژانس در تورهای ورودی و خروجی کار می‌کنند قطعا موانع و مشکلاتی وجود دارد و رفع آنها برای چرخش چرخ صنعت گردشگری به کارشناسی و تحقیق نیاز دارد نه دستورالعمل و سهمیه‌بندی. بهتر است اینگونه تصمیمات در نشستهای تخصصی و با حضور کارشناسان و در خلال گفتگوهای آنها به طرحهایی اجرایی تبدیل شوند.

رونق گردشگری در گرو ایده‌پردازی‌ و مدیریت مناسب

هر چند سازمان میراث فرهنگی به منظور جبران پایین بودن آمار توریست ورودی به کشور این بخشنامه را صادر کرده اما نظرات کارشناسان حاکی از آن است در شرایط فعلی که زیرساختهای لازم برای ورود گردشگر به کشور مناسب نیست و همچنین اغلب آژانسهای وارد کننده تور نیز به دلیل افزایش هزینه ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند دستورالعمل اجباری شدن ورود گردشگر توسط دفاتر خروجی نمی تواند گرهگشای مشکل تعداد کم گردشگر ورودی به کشور باشد.

چنانچه به باور بسیاری از کارشناسان گردشگری در کنار ایده‌پردازیها و مدیریت مناسب گردشگری عوامل مختلفی مانند ایجاد تسهیلات در صدور ویزا، پایین آوردن عوارض خروجی، ایجاد شبکه‌های تلویزیونی و وبسایتهای مشترک و متنوع، گردهماییهای کاربردی میان آژانس‌داران و تورگردانان و رسیدن به راهکارهای عملی در جذب مشتری، شرکت فعال در نمایشگاهها، همکاری با کشورهای منطقه خاورمیانه، اروپا و غرب، برگزاری انواع مسابقه سفرنامه‌نویسی، جشنواره و نمایشگاههای فصلی، ساخت فیلمهای مستند از جاذبه‌های گردشگری، اعطای بورس به دانشجویان، وضع قوانین استاندارد در حوزه گردشگری، رونق زیرساختهای گردشگری و سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و انواع تأسیسات، حمایت دولت از انجام هرگونه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری در موضوع گردشگری و دهها اقدام دیگر می تواند در رونق گردشگری کشور حتی با وجود بحرانهای مختلف مؤثر باشد.

کد خبر 1083367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha